keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

BRÄNDITYÖRYHMÄN HUIKEA UTOPIA!

Jorma & Alexander
Tästä se kaikki alkoi. Alexander ja ryhmän vetäjä Jorma löivät viisaat päänsä yhteen. Jormalla ja hänen ryhmällään oli mahtava visio! Kaikki Suomen järvet olisi saatava juomakelpoiseksi vuoteen 2030 mennessä. No Alexander ei vain hoksannut kysyä, kuinka Jorman edustama firma oli toteuttanut kyseisen haaveen kaukana Afrikassa. Jormalla ja hänen ryhmällään oli tukuttain ideoita, jotka vain odottivat tekijäänsä. Nyt katsomme kuvia aikaisemmista projekteista. Näin vesi muutettiin...öljyksi!

Tässä uutterat nigerialaislapset ottavat kahviveden sijasta puhdasta öljyä.








Tässä taas mitataan tiukitärkeää viskositeettia.







Tässä vuorostaan nigerialaista luonnonkauneutta.











Tässä paikalliset kalastajat palaavat kotiin Pietarin kalansaaliin kanssa. Perhe on ravittava maittavalla aterialla ja masut saatava kylläisiksi.











Mutta annetaanpa Alexanderin kertoa omin sanoin tästä brändityöryhmän vaativasta tehtävästä. Ole hyvä!

" Valtuuskunnan puheenjohtajaksi kutsuttiin Nokian ja Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila. Valtuuskuntaan kuuluu eturivin suomalaisia, joilla on omakohtaista kokemusta ja näyttöä muun muassa kulttuurin, talouselämän, kansainvälisen vaikuttamisen ja suhteiden luomisen aloilta. Jäseninä ovat johtaja Esko Aho, johtaja Paulina Ahokas, toimitusjohtaja Eija Ailasmaa, toimitusjohtaja Jukka Hienonen, johtaja Jan Hultin, toimitusjohtaja Mika Ihamuotila, professori Laura Kolbe, kirjailija, europarlamentaarikko Lasse Lehtinen, kansleri Ilkka Niiniluoto, johtaja René Nyberg, kirjeenvaihtaja Helena Petäistö, viestintäkonsultti Kirsi Piha, taiteilija Osmo Rauhala, urheilija Aki Riihilahti, toimitusjohtaja Kai Seikku, osastopäällikkö Petri Tuomi-Nikula ja kansliapäällikkö Erkki Virtanen."

Ja vielä tällainen tiedoteläpyskä punnerrettiin varmuuden vuoksi:
Maabrändillä vahvistetaan suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä, saadaan lisää ulkopoliittista vaikuttavuutta, kehitetään Suomen kiinnostavuutta investointikohteena ja lisätään Suomeen suuntautuvaa matkailua. Maabrändi on taustatekijä menestykselle ja hyvinvoinnille. Huono kuva tarkoittaa pahimmillaan riskiä taloudellisesta ja poliittisesta taantumasta.
Maabrändivaltuuskunnan tehtäviin kuuluvat strategisten päävalintojen määrittely, ydinsisältökysymykset, arvovaltapalvelut ja verkostoituminen sekä hankkeen seuranta ja ohjaaminen.
Maabrändihankkeesta vastaa ulkoministeriön johtama Finland Promotion Board, jonka jäseninä ovat keskeisimmät Suomea kansainvälisesti ja ammattimaisesti markkinoivat toimijat eli ulkoministeriö, Matkailun edistämiskeskus, työ- ja elinkeinoministeriö, Invest in Finland, Tekes, Finpro, Taloudellinen Tiedotustoimisto/Finnfacts, Finnair ja Metsäsäätiö. Finland Promotion Boardin puheenjohtajana toimii osastopäällikkö Petri Tuomi-Nikula ja pääsihteerinä Juha Parikka ulkoministeriöstä.

Ja näin Jorma: Valtuuskunnan mukaan Suomen vahvuusalueet ovat kyky neuvotella, kyky tarjota puhdasta vettä ja ruokaa sekä hyvä opetus ja opettajat. Suomalaiset erottaa muista kansakunnista tietty ratkaisukeskeinen tapa toimia.
- Asioiden ympärillä ei jauheta pitkään, vaan nimenomaan halutaan tehdä, sanoo Ollila.
Ryhmän mielestä Suomen kannattaa profiloitua muun muassa juomakelpoisella vedellä. Raportti esittää, että Suomi ryhtyy toimenpiteisiin, joilla valtaosasta maan vesistöistä saadaan juomakelpoisia vuoteen 2030 mennessä.
- Olisimme esimerkkimaa siinä, miten hoidamme vesistöjä, Ollila sanoo.
Valtuuskunta esittää myös, että luomuruuan osuus suomalaisesta maataloudesta olisi vähintään puolet vuoteen 2030 mennessä.
- Eräs isoäiti tuli kysymään, mitä minä voin tehdä. Sieltä löytyy tehtävä myös isoäideille, Ollila sanoo.

Terveisiä Nigeriaan täältä kaukaa Pohjolasta. Jo ämpärillisellä öljyä suomalainen lapsiperhe saisi lämpimän aterian.








Ja tällaisia kotiläksyjä vesistöystävällinen Jorma ystävineen antoi: Valtuuskunta lykkäsi yhteensä 34 tehtävää eri aloja edustaville suomalaisille.

Poliitikoille: Paras koulu kaikille erikoistuvassakin yhteiskunnassa
Koululaisille: Tee jotain yhdessä hiljaisimpienkin kanssa
Ravintoloille: Särkikaloista gourmet-herkkuja
Biologian opettajille: Kouluopetusta luokasta luontoon
Työnantajille: Edistäkää yhdessä tekemistä
Suomalaisille yrityksille: Ratkaiskaa globaali ongelma ja tehkää siitä hyvää liiketoimintaa
Valtiolle ja kunnille: Julkisten hankkeiden budjetista prosentti kulttuurille
Isovanhemmille: Kädentaidot jakoon
Lähde: Suomen maabrändivaltuuskunnan raportti


Iloiset nigerialaislapset kantavat kotiin polttoöljyä, 
jotta saadaan mökki lämpimäksi.

Alexander Stubb luonnehti kaverinsa raporttia briljantiksi. Se on hänen mukaansa perusteellinen ja yllätyksellinen.
-Tämä ei ole mikään pönötysraportti, jonka kunnanjohtaja tuo viirin kanssa jollekin delegaatiolle, hän kuvailee.

Erään arvion mukaan brändiryhmän kahden vuoden työskentely (lue: kerran pitkällä illallisella, jossa joku kyhäsi hätäsesti muistion ja laskun) maksoi veronmaksajille 500 000 euroa. Brändiryhmä ehdotti vielä, että julkishallinon tilaisuuksissa pullovesi vaihdettaisiin hanaveteen ja että ammattikeittiöiden annoksista tehtäisiin sopivan kokoisia. Parkkipaikkojen tilalle ehdotettiin monimuotoista luontoa ja Martta-liitolle tehtäväksi koota yli 18-vuotiaille aikuispakettia, jossa olisi erilaisia tavaroita, joita kotitalouksissa tarvitaan: Muun muassa tiskiharjaa ja laastaria.

Brändiryhmän 18:sta jäsenelle potista liikeni vajaa 30 000 euroa noin tunnin työstä. Työskentelyaika oli viisasti pistetty pariksi vuodeksi, jotta voisi vedota siihen, ettei palkkiosumma ole juuri mitään kuukautta kohden. Totuus on, että koko homman olisi saanut ilmaiseksi vaikkapa lukiolaisilta, joilta olisi kysytty mitä hyvää tai parannettavaa Suomessa on.

Lue myös Demokratia lobbareiden käsissä.








3 kommenttia:

  1. Tänään 17.06.13 Ylen aamutv:n uutisissa mainittiin, että tämä brändityöryhmä ei ole siis saanut mitään todellista aikaiseksi. Ryhmän banaliteettaja naureskellaan jo professori-piireissä. Eli mitä minä sanoin.

    VastaaPoista
  2. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288574693417.html

    VastaaPoista
  3. Eli tähän tärvättiin 150 000 euroa brändiryhmän rahoja...jos minä brändäisin Britanniaa, niin sanoisin, että paska maa. Käsittääkseni oli brändiryhmän tehtävä pohtia omin nokkinensa, eikä palkata ulkomaan pelleä lausumaan itsestäänselvyyksiä...
    http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tassako-suomen-brandi-vertaa-tyoryhman-tuloksia-ja-brandigurun-nakemyksia

    VastaaPoista